Toimintakertomus 2017

Seinäjoen seudun Ruskayhdistys ry

Kulunut vuosi oli yhdistyksemme 27. toimintavuosi.

Yhdistys kuuluu Suomen Ruskaliittoon, jonka puheenjohtajana on Pentti Kaukonen Oulusta. Liitolla on jäsenyhdistyksiä ympäri maata 17. Suurimmat ovat Oulun ja Jyväskylän yhdistykset. Toimintavuosi oli Ruskaliiton 43. vuosi. Ruskaliitto on poliittisesti sitoutumaton järjestö, joka ei tällä hetkellä saa mitään avustuksia yhteiskunnalta. Liitto jakaa avustuksina ”vanhaa pesämunaa” jäsenyhdistyksille, niiden toiminnan aktiivisuuden ja jäsenmäärän perusteella. Liiton hallituksen yhtenä jäsenenä on ollut Jorma Jouppila, varajäsenenä Raili Isotalo.

Seinäjoen seudun Ruskayhdistyksen kotipaikka on Seinäjoki, mutta jäseniä on lähikunnista ja kauempaakin. Yhdistyksellä ei ole vakinaista ”kotipesää”, vaan tarpeiden mukaan etsitään sopivia paikkoja. Elinkeinotalon Trahteeri on ollut kahvitilaisuuksien kokoontumispaikkana.

Yhdistyksen pankki on Oma Säästöpankki, Seinäjoki

Hallitus

Hallitukseen ovat kuuluneet puheenjohtaja Jorma Jouppila, varapuheenjohtaja Raili Isotalo, Varsinaisina jäseninä Jorma Olli, Kaisu Riihimäki, Tuula Saari, Marita Salo Eino Mäkelä sekä varajäseninä Sirkka Kuoppala, Riittaliisa Sikkilä, Risto Arola, Martti Ahopelto ja Väinö Pukkila. Hallitus valitsi sihteeriksi Kaisu Riihimäen sekä rahastonhoitajaksi Jorma Ollin. Hallitus on koontunut vuoden aikana 12 kertaa.

Edustukset

Ruskaliiton kokouksessa edustajina olivat Raili Isotalo, Kaisu Riihimäki ja Jorma Olli sekä Jorma Jouppila Ruskaliiton hallituksen jäsenenä.

Yhdistyksen edustajana Seinäjoen Ikäneuvostossa tämän valtuustokauden on Jorma Jouppila varalla Kaisu Riihimäki ja Seinäjoen Liikuntatoimen kokouksissa Väinö Pukkila.

Toiminnantarkastus

Yhdistyksen toiminnantarkastajina ovat olleet Hilkka Tulisalo ja Irma Sippola sekä varalla Aune Kujanpää ja Marketta Paikkala.

Jäsenistö

Toimintavuoden aikana yhdistykseemme liittyi 56 uutta jäsentä. Vuoden lopulla jäsenmaksun maksaneita oli 297 jäsentä. Jäsenmaksunsa maksamatta jättäneitä oli 34 ja heidät on poistettu rekisteristä. Jäsenistöllämme on hyvin kattavasti sähköposti-osoitteita, 275, mikä helpottaa ja nopeuttaa tiedottamista. Tiedotuslehtiämme olivat Ilkka ja Epari. Jäsenistö on edelleen hyvin aktiivisesti osallistunut tapahtumiimme vuoden aikana. Jäsenmaksu oli 15 euro/kalenterivuosi, josta Ruskaliitolle oli maksettu 1€/jäsen. Yhdistys ei saa avustusta kaupungilta.

Varsinainen toiminta

Elinkeinotalon Trahteeriin on kokoontunut (n 90-110 osallistujaa) kuukauden 1. maanantain kahvihetkeen. Näihin on usein saatu erilaista ohjelmaa, tietopaketteja ym. ja aina infoa tulevasta. Viikottain toistuvina ovat olleet kävelyretki keskiviikkoisin (10-25 osallistujaa) ja perjantaisin kuntosalivuorolla (20-25henkilöä), jossa vertaisohjaajina ovat olleet Jorma Olli, Juhani Kujala, Rauno Koivunen sekä Eino Mäkelä.

Kuukausittain on pyritty järjestämään jokin kulttuuritapahtuma, retki tai vastaavaa.

Tammikuussa oli Pärnun matka 29.1-4.2. Liukkaita olivat kelit sielläkin mutta balettiesitys mahtava ja hyvä loma. Osallistujia 32. Fysio 2000 kuntokeskukseen tutustuminen, 36 jäsentä.

Helmikuussa toinen ryhmä tutustui Fysio 2000 kuntosaliin. Vuosikokous oli helmikuussa Koulutuskeskus Sedu, Kirkkokadulla ja osallistujia 82. Tampereella katsoimme ”Pohjalaisia” oopperan, mukana oli 58 jäsentä.

Maaliskuussa Lähitapiola kutsui ruskalaiset tutustumaan tiloihinsa. Meitä oli 53. Ruskaliiton vuosikokoukseen Helsingissä osallistuivat puheenjohtaja hallituksen jäsenenä sekä varapuheenjohtaja, rahastonhoitaja ja sihteeri.

Huhtikuun kahvihetkessä esitelmöi verohallinnon edustaja. Varasimme Seinäjoen teatterista lippuja ”Täällä Pohjantähden alla” esitykseen. Jäsenet lunastivat itse liput.

Teimme kahtena päivänä retken Sastamalaan johon osallistui yhteensä 88 jäsentä.

Toukokuussa oli Wien-Bratislavan matka. Kauniissa keväässä matkalla oli 33 jäsentä

Kuun lopussa, 31.5 teimme myös perinteisen Joupiskan retken Aarnikotkan kodalle. Osallistujia 50.

Elokuussa tutustuimme Ahvenanmaahan ja Suomen historiaan. Menomatka oli saaristolaivoilla ja yöpyminen Brändössä. Maarianhaminasta kotimatka laivalla ja bussilla. Matkalla mukana 49 henkilöä.

Syyskuussa olimme patikka/ruskaretkellä Paukanevalla. Hienosta ilmasta ja yhdessäolosta nauttivat 40 jäsentä

Lokakuun kahvihetkessä Maa- ja kotitalousnaiset tarjoilivat ruismarjapuuroa ja antoivat infoa Kekriperinteestä. Puuroa nauttimassa oli ennätysmäärä jäseniä, 120. Olimme myös katsomassa Jyväskylän teatterissa Pesärikko näytelmän ja nautimme päivällisen Vanhalla asemalla. Mukana oli täysi bussi, 60. Mielenterveysseura järjesti ikäihmisille tarkoitetun 12 h kurssin Mielenterveys elämän taitona / ensiapu. Osallistujia 5

Marraskuussa oli pikkujouluretki Kivitippuun 23.11. Tutustuttiin myös Punaisen Tuvan viinitilaan, Koskenvarren Highlander maatilaan ja Nelimarkka-museoon. Mukana jäseniä 49.

Joulukuun kahvihetki vietettiin Suomi 100-juhlan merkeissä. Esiintyjinä juhlassa olivat kolme Seinäjoen Yhtenäiskoulun tyttöä. He esittivät tekemänsä kertomukset, mumman tarina sota-ajasta, mitä olisi jos Suomi ei olisi itsenäinen ja Suomen lippu. Yhdistys tarjosi jäsenilleen Suomi-leivos kakkukahvit, 140 jäsentä osallistui.

Joulujuhla oli Seinäjoki Areenan Fazer-ravintolassa 15.12. Ohjelmassa olivat kvartetin esitys, Riittaliisa Sikkilän jouluruno, yhteislaulua ja arpajaiset. Yhdistys tarjosi joululounaan johon osallistui 147 jäsentä.

Tässä on kooste vuoden 2017 toiminnasta.

Kiitos kaikille tapahtumissa mukana olleille.