Toimintakertomus 2019

Seinäjoen Seudun Ruskayhdistys ry Toimintakertomus vuodelta 2019

Kulunut vuosi oli yhdistyksemme 29. toimintavuosi.
Yhdistys kuuluu Suomen Ruskaliittoon, jonka puheenjohtajana on Pentti Kaukonen Oulusta. Liitolla on jäsenyhdistyksiä ympäri maata 12. Suurin on Oulun yhdistys ja hyvänä kakkosena Seinäjoen yhdistys.
Toimintavuosi oli Ruskaliiton 45. vuosi. Ruskaliitto on poliittisesti sitoutumaton järjestö, joka ei tällä hetkellä saa mitään avustuksia yhteiskunnalta. Liitto on jakanut avustuksia jäsenyhdistyksille, niiden toiminnan aktiivisuuden ja jäsenmäärän perusteella. Liiton hallituksen yhtenä jäsenenä on ollut Jorma Jouppila, varajäsenenä Raili Isotalo.
Seinäjoen Seudun Ruskayhdistyksen kotipaikka on Seinäjoki, mutta jäseniä on lähikunnista ja kauempaakin. Yhdistyksellä ei ole vakinaista ”kotipesää”, vaan Elinkeinotalon Trahteeri on ollut kahvitilaisuuksien kokoontumispaikkana vielä tarpeeksi suuri. Jäsenistöä on karttunut useampana vuonna ilahduttavan runsaasti.
Yhdistyksen pankki on Oma Säästöpankki, Seinäjoki.

Hallitus
Hallitukseen ovat kuuluneet puheenjohtaja Jorma Jouppila, varapuheenjohtaja Raili Isotalo, varsinaisina jäseninä Jorma Olli, Kaisu Riihimäki, Marita Salo, Eino Mäkelä, Sirkka Kuoppala ja Martti Ahopelto sekä varajäseninä Ulla Vuorenmaa, Taito Ikonen, Risto Arola ja Väinö Pukkila. Hallitus valitsi sihteeriksi Kaisu Riihimäen sekä rahastonhoitajaksi Jorma Ollin. Hallitus on kokoontunut vuoden aikana 12 kertaa.

Edustukset
Ruskaliiton kokoukseen osallistuivat puheenjohtaja ja sihteeri yhdistyksemme edustajina.
Yhdistyksen edustajana Seinäjoen Vanhusneuvostossa tämän valtuustokauden on Jorma Jouppila varalla Kaisu Riihimäki ja Seinäjoen liikuntatoimen kokouksiss Väinö Pukkila.

Toiminnantarkastus
Yhdistyksen toiminnantarkastajina ovat Aune Kujanpää ja Lilli Keski-Nisula sekä varalla Marketta Paikkala ja Hilkka Tulisalo .

Jäsenistö
Toimintavuoden aikana yhdistykseemme liittyi 66 uutta jäsentä. Vuoden lopulla jäsenmaksun maksaneita oli 360 jäsentä. Jäsenmaksunsa maksamatta jättäneitä oli 32 ja heidät on poistettu rekisteristä. Jäsenistöllämme on hyvin kattavasti sähköpostiosoitteita, yli 300, mikä helpottaa ja nopeuttaa tiedottamista. Tiedotuslehtiämme olivat Ilkka ja Epari. Jäsenistö on edelleen hyvin aktiivisesti osallistunut tapahtumiimme vuoden aikana. Jäsenmaksu oli 15 euro/kalenterivuosi, josta Ruskaliitolle oli maksettu 1€/jäsen. Yhdistys ei saa avustusta kaupungilta.

Varsinainen toiminta
Elinkeinotalon Trahteeriin on kokoontunut (n 100-130 osallistujaa) kuukauden 1. maanantain kahvihetkeen. Näihin on usein saatu erilaista ohjelmaa, tietopaketteja ym. ja aina infoa tulevasta.
Viikottain toistuvina ovat olleet kävelyretki keskiviikkoisin (10-25 osallistujaa) ja perjantaisin  kuntosalivuorolla (20-25henkilöä), jossa vertaisohjaajina ovat olleet Jorma Olli, Juhani Kujala, Rauno Koivunen sekä Eino Mäkelä.
Vuoden aikana on myös n. 20 ruskalaista osallistunut Elämysliikunta ry:n kuntoportaiden ja laavun rakennuskökkään.
Kuukausittain on pyritty järjestämään mielenkiintoisia esityksiä, retki tai vastaavaa.

Tammikuussa kahvitilaisuudessa esiteltiin Muistiyhdistyksen toimintaa.

Helmikuussa kahvitilaisuudessa vieraili Järjestötalon edustaja. Vuosikokous pidettiin 14.2 Elinkeinotalon Trahteerissa ja osallistujia oli 27

Maaliskuun kahvitilaisuudessa ei ollut esitelmöitsijää vaan yhteislaulua ja omaa infoa. Elokuvateatteri Bio Marilynin Aino-elokuvassa oli n. 47 osallistujaa.
Kuun lopussa olimme hienolla Tarton matkalla ja näimme operetin Wieniläisverta, sekä söimme hyvän illallisen erikoisessa ravintola Ruutikellarissa, 53 osallistujaa.

Huhtikuun kahvitilaisuudessa oli Ikäkeskuksen toiminnasta ja Sote-tilanteesta kertomassa Anneli Saarinen.

Toukokuun alussa oli ikimuistettava matka Irlantiin josta varmaan jäi osallistujille, 43, mieleen mahtavat maisemat, tosi hyvä opas ja erinomaiset järjestelyt.
Lähialueella teimme loppukuussa mielenkiintoisen matkan, Kotiseutukierroksen, kuudella kirkolla, osallistujia linja-autollinen, 60.
28.5 teimme perinteisen Joupiskan retken ja makkarat paistettiin Sirius-kodassa. Kävelynä oli mukava ”lasten kierros” runoineen, osallistujia n. 80.

Elokuussa teimme keskiviikon kävelyn tilalla patikkaretken Paukanevalle. Kävelijöitä kauniissa ilmassa oli n. 50. Kuvia kotisivuilla.
Kahvitilaisuudessa oli paljon osallistujia ja erityistä ohjelmaa ei järjestetty jäsenien omien ”kuulumisten vaihtamisen” vuoksi.

Syyskuu, kahvitilaisuudessa piti Oma Sp:n lakimies mielenkiintoisen luennon
mm. edunvalvonnasta.
Kuun alussa oli ”Sokkomatka” joka suuntautui kiinnostaviin kohteisiin Nummijärven Alpon Savanniin, Karvian Anne Mattilan taidekahvilaan ja Kankaanpään Pettu Eerikin Hoviin. Osallistujia oli runsaasti, eli 115.

Lokakuu, kahvitilaisuudessa vieraili Järjestötalolta Anne Sironen. Hän kertoi talolla toimivista eri järjestöistä ja niiden toiminnoista.

Marraskuu, kahvitilaisuudessa Törnävän apteekista proviisori piti hienon esitelmän lääkkeiden saatavuuden vaikeudesta ja sähköisen reseptin uusista toiminnoista.
Kokkolan teatterissa katsoimme Niskavuoren nuori emäntä-näytelmän ja söimme ravintola Kaarlessa hyvän lounaan. Osallistujia 50.

Joulukuun kahvitilaisuudessa joimme yhdistyksen tarjoamat joulutorttukahvit ja lauloimme joululauluja.
Joulujuhla pidettiin ravintola Sorsanpesässä 184 jäsenelle. Meitä oli paljon ja lämmin, ehkä vähän ahdas, mutta mukava tunnelma. Esiintyjinä olivat Nurmon Pelimannit ja Ruskan jäsen Liisa Myllymäki esitti Joulumuiston.

Tässä on kooste vuoden 2019 toiminnasta.

Kiitos kaikille runsaasta osallistumisesta kaikissa