Toimintakertomus 2015

Seinäjoen seudun Ruskayhdistys ry

Yleistä

Yhdistys kuuluu Suomen Ruskaliittoon, jonka puheenjohtajana on Pentti Kaukonen Oulusta. Liitolla on jäsenyhdistyksiä ympäri maata 17, ja suurimmat ovat Oulu, Jyväskylä. Toimintavuosi oli Ruskaliiton 41. vuosi. Ruskaliitto on poliittisesti sitoutumaton järjestö, joka ei tällä hetkellä saa mitään avustuksia yhteiskunnalta. Liitto jakaa avustuksina ”vanhaa pesämunaa” jäsenyhdistyksille, niiden toiminnan aktiivisuuden perusteella. Liiton hallituksen yhtenä jäsenenä on ollut Jorma Jouppila, varajäsenenä Hilkka Mustalahti.

Seinäjoen seudun Ruskayhdistyksen kotipaikka on Seinäjoki, mutta jäseniä on lähikunnista ja kaempaakin. Yhdistyksellä ei ole vakinaista ”kotipaikkaa” vaan tarpeiden mukaan etsitään sopivia paikkoja. Elinkeinotalon Trahteeri on ollut kahvitilaisuuksien kokoontumispaikkana ja siellä on vietetty myös joulujuhla.

Kulunut vuosi oli yhdistyksemme 25. toimintavuosi ja sitä vietettiin keväällä juhlallisessa tilaisuudessa Nuorisotalolla isolla joukolla. Mukana oli Pentti Kaukonen tuoden Ruskaliiton terveiset. Ohjelma oli upea ja kakku hyvää, kiitos vielä kaikille järjestäjille ja ohjelman suorittajille!

Hallitus

Hallitukseen ovat kuuluneet puheenjohtaja Jorma Jouppila, varapuheenjohtaja Hilkka Mustalahti, sihteeri-rahastonhoitaja Lilli Keski-Nisula, varsinaiset jäsenet Elsa Boisman-Lehto, Liisa Lahti-Nuuttila, Tuula Saari, Jorma Olli ja Lilli Keski-Nisula sekä varajäseniksi Raili Isotalo, Marita Salo, Väinö Pukkila, Kalevi Ekola ja Risto Arola. Hallitus on kokoontunut vuoden aikana 10 kertaa.

Ruskaliiton kokouksessa edustajina olivat Hilkka Mustalahti ja Lilli Keski-Nisula sekä Jorma Jouppila.

Yhdistystä Seinäjoen Ikäneuvostossa on edustanut Jorma Jouppila varalla Lilli Keski-Nisula ja Seinäjoen Liikuntatoimen kokouksissa Väinö Pukkila.

Toiminnantarkastus

Yhdistyksen toiminnan tarkastajina ovat olleet Hilkka Tulisalo ja Irma Sippola sekä varalla Ritva Mattsson ja Sirkka Kuoppala.

Jäsenistö

Toimintavuoden aikana yhdistykseemme liittyi 35 uutta jäsentä. Vuoden lopulla jäsenmaksun maksaneita oli 267 jäsentä. Jäsenmaksunsa maksamatta jäsenet poistetaan listalla. Jäsenistöllämme on hyvin kattavasti sähköpostiosoitteita, listallamme 196 nimeä, pariskunnilla on listallamme usein yksi osoite, vaikka molemmilla on omakin. Jäsenistö on edelleen hyvin aktiivisesti osallistunut tapahtumiimme vuoden aikana. Jäsenmaksu oli 10 euro/kalenterivuosi, josta Ruskaliitolle on maksettu 1€/jäsen. Yhdistys ei saa avustusta kaupungilta.

Varsinainen toiminta

Elinkeinotalon Trahteeriin on kokoontunut (n 70-80 osallistujaa) kuukauden 1. maanantaina kahvihetkeen, jossa usein on ollut mukana jokin tietopaketti ja aina infoa tulevasta. Viikottain toistuvina ovat olleet kävelyretki keskiviikkoisin (10-20 osallistujaa) ja kuntosalivuorolla (15-25henkilöä) perjantaisin, jossa vertaisohjaajina ovat olleet Kaija Huilla kevätkauden, Jorma Olli, Juhani Kujala, Rauno Koivunen sekä syyskauden Eino Mäkelä.

Kuukausittain on järjestetty jokin kulttuuritapahtuma, retki tai vastaavaa.

Tammikuussa katsottiin Lapuan Teatterissa ”Kvartetti”

Helmikuussa Outi Reinola-Kuusisto luennoi ”Aktiivisuutta aivoille”, oli vuosikokous, käytiin katsomassa Nabucco-oopperaa Tampereella sekä tutustuttiin keilailuun ja biljardiin Keilahallilla

Maaliskuussa ihmeteltiin Duudson-puistoa kaikkine laitteineen

Huhtikuussa 21.4. oli yhdistyksemme 25-v juhla Nuorisotalolla, kahvitarjoilu

Toukokuussa oli Järviseudun retki, kahdella bussilla n. 90 jäsentä. Kroatian matkalla oli mukana 40 jäsentä. Kevään esteetön liikuntareitti+makkarat Aarni-kodalla.

Kesäkuussa kuultiin Ilmajoella Peltomiehen rukous, 41osallistujaa

Elo-Syyskuussa tutustuttiin tulevaan Seinäjoen asuntomessualueeseen oppaiden johdolla 57 jäsenen voimin. Sokkomatkalla Alavus-Ähtäri osallistujia n. 80

Syyskuussa tutustuttiin Luontotaloon Kyrkösjärvenrannalla

Lokakuussa kävimme Jyväskylän teatterissa katsomassa tri Jekyll ja Hide-musikaalia, 48 katsojaa.

Marraskuussa Seinäjoen kaupungin kehityspäällikkö Erkki Välimäki piti mielenkiintoisen alustuksen kaupungin tulevaisuudesta ja yhdistys tarjosi kahvit.

Joulukuussa joulujuhla ja yhdistys maksoi jouluateriasta lähes puolet, mukana n. 120.

Kiitos kaikille aktiivisuudesta, joka jatkuu edelleen….

Huhtikuussa 21.4. oli yhdistyksemme 25-v juhla Nuorisotalolla, kahvitarjoilu

Kesäkuussa kuultiin Ilmajoella Peltomiehen rukous, 41osallistujaa

Syyskuussa tutustuttiin Luontotaloon Kyrkösjärvenrannalla